Богдана Музика

Богдана Музика – спікерка на платформі QAGroup

Воркшоп Business Model Canvas

business_requirements__stakeholder_management__business_model_canvas_2.300x0.jpeg.pagespeed.ce.Omm01VmmnM.jpg

  • Business Analyst at TechMagic.
  • Майже 9 років в ІТ сфері, має досвід в тестуванні, проектному менеджменті, UX, навчанні працівників, бізнес аналізі та продуктовому менеджменті.
  • Зараз займає позицію Lead Business Analyst в компанії TechMagic.

Богдана розповіла про свій шлях в ІТ, чому та як стала бізнес-аналітиком.

Богдано, розкажи, як ти потрапила в IT?

Я в IT вже майже 9 років. Почала свій шлях як тестувальник ще в 2013 році. За освітою я економіст, два роки працювала в банку, але зрозуміла, що це не те, з чим я хочу поєднати своє життя. Мені завжди було цікаво працювати із цифровими продуктами, тому ще тоді я розглядала для себе вебдизайн і самотужки рухалася в тому напрямку. Потім був період мотиваційного застою, я думала, якщо в мене немає профільної освіти, то мені нічого не світить в цій сфері. Але потім я познайомилась з дівчиною, яка вже тоді працювала тестувальником, і вона філолог за освітою. Тоді я почала займатися самонавчанням, щоб зрозуміти, чим саме займається тестувальник.

Станом на 2013 рік було дуже мало ресурсів. Але я, почитавши літературу на тему тестування, зрозуміла, що мені це цікаво і я хочу цим займатися.

Професія тестувальника – це не є дуже вузьке спрямування. Тут треба знати багато різних речей, проєкти відрізняються, потрібно заглиблюватися в різні сфери. А ще мені завжди була цікава сторона бізнесу, бо без розуміння бізнесу важко бути ефективним QA-спеціалістом.

На той момент було дуже мало QA-шкіл, невеликий вибір курсів. Я знайшла «ручне тестування» і вирішила себе спробувати. Це був крок в невідомість, тому що банки в той час дуже розвивалися, це було насправді перспективно, а IT тоді здавалося чимось таким вузьконішевим і не сприймалося, як сфера, де можуть бути люди з різними спеціальностями. Тому це було психологічно складним рішенням, але я розуміла, що хочу це спробувати. Так почався мій шлях.

Я пройшла курси, які тривали 2,5 місяці, які організовувала компанія EPAM. Викладачі часто проводили набори джуніорів в компанію. І коли я закінчувала цей курс, почався набір. Там був дуже великий відбір в три етапи, і я не плекала якихось особливих сподівань, але так сталося, що я його пройшла і потрапила на роботу.

Ще можу сказати, що великим плюсом було те, що я інвестувала достатньо багато свого часу у вивчення англійської, коли це ще не було мейнстримом. Я ходила на курси ще в студентські роки і досягнула там до певного рівня. Далі відвідувала групи для спілкування англійською у Львові, просто вчила багато нових слів, дивилась фільми англійською і читала. Вже в роботі, коли ти повністю переключаєшся на документацію англійською, оформлення багів англійською, спілкування з клієнтами англійською – це вже легше.

В англійську однозначно треба інвестувати. Якщо деякі навички, зокрема технічні, можна здобути в роботі, в англійську точно доведеться інвестувати самостійно, тому що, зазвичай, замовники англомовні і спілкуватися з ними доведеться дуже рано. Зокрема тестувальникам доводиться спілкуватися англійською зазвичай більше, ніж девелоперам, тому це точно та навичка, яку варто розвивати.

Чому ти обрала саме BA?

На проєкті я зрозуміла, що мені подобається спілкуватись з клієнтами, це давало вирішення якихось складних завдань. Також була документація, якою я люблю займатися. Тобто там був ряд задач, які мені подобалися, але на початку я не розуміла, як працює процес розробки, які є різні моменти.

Я відчувала, що стати бізнес-аналітиком, не маючи взагалі бекграунду в цій сфері, буде, мабуть, трохи складно, особливо, коли взагалі не було такого поняття, як курси бізнес-аналізу. Тому я вирішила, що почну з тестування, а далі подивлюсь, як буде розвиватись моя професійна діяльність. Наступним левел-апом був розвиток навичок РМ та BA, оскільки той проєкт був невеликим і досить часто доводилось поєднувати різного роду задачі.

На маленьких проєктах потрібно бути готовим до того, що доводиться грати різні ролі. QA часто сприймається як найпростіша спеціальність в IT, насправді це не так. Саме QA часто доводиться працювати з вимогами, розуміти, чого хоче замовник, документує і потім сам це все і тестує. Професія QA передбачає велику відповідальність та досить глибоке розуміння продукту і бізнесу.

Я розуміла, що треба займатися бізнес-аналізом, щоб краще виконувати свою роботу, як QA, і частково РМ, і я почала розвиватись в тому. В якийсь момент я зрозуміла, що хочу переключитися в бізнес-аналіз повністю, хочу стартувати нові проєкти, як бізнес-аналітик, робити такі речі, які на цьому проєкті я вже зробити не можу.

В той період якраз компанія TechMagic, в якій я працюю зараз, відкривала вакансію на бізнес-аналітика, першого в себе в компанії. Для мене це стало викликом, бо я розуміла, що це дуже відповідально – стартувати новий напрям в компанії, окрім того, це була робота зі стартапами. Але вирішила спробувати, і в грудні вже буде 4 роки, як я працюю в цій компанії та розвиваю напрям бізнес-аналізу. Мені дуже подобається, я маю можливість розвивати BA експертизу так, як я би це хотіла робити.

Як ти стала викладачем і що це тобі дає?

Мені завжди подобалось ділитися своїм досвідом. І я вважаю, що дуже класно, коли люди можуть поділитися якимись практичними речами. Я почала доповідати на різні теми, ще працюючи в EPAM, це були більш внутрішні івенти, потім мені запропонували брати участь у конференціях BA/QA.

У 2020 році я проводила курс по BA для QAgroup. Для мене це дуже цінно, тому що я для себе щось нове вивчаю, коли готуюся до цього курсу. Це дає мені можливість систематизувати те, що я вже знаю. Крім того, цікаво почути щось від учасників курсу, тому що приходять люди з різним досвідом, і своїми запитаннями вони допомагають по-іншому подивитись на якісь речі і відкрити для себе щось нове. Тому для мене це такий взаємний обмін енергією і знаннями.

Розкажи про свій воркшоп, який пройде на нашій платформі і про курс BA.

Воркшоп Business Model Canvas

business_requirements__stakeholder_management__business_model_canvas_2.300x0.jpeg.pagespeed.ce.Omm01VmmnM.jpg

Воркшоп, який планується, стосується бізнес-вимог і практична його складова – це складання Lean model canvas.

Розуміти бізнес-вимоги важливо і для тестувальника, і для девелопера, і для бізнес-аналітика.

Потрібно розуміти:

- чи потрібен взагалі продукт, який ми робимо.,

- яку він приносить цінність,

- як ним будуть користуватися енд’юзери,

- як пріоретизовувати задачі з розумінням бізнес-вимог.

Щоб попрактикувати й закріпити ці знання, ми складемо Lean canvas про продукт «Youtube Music».

Цей воркшоп є складовою, Курсу: Business Analysis, хоча кожна частинка курсу може розглядатися індивідуально. Вони не є пов’язані одна з одною, але для загального розуміння основ бізнес-аналізу потрібно пройтися по всьому.

Цей курс підходить для людей, які йдуть з нуля, потрібно мати якесь загальне розуміння, що таке цифровий продукт, як виглядає розробка в цілому, але глибоких знань в бізнес-аналізі не потрібно, бо ідея курсу в тому, що ці знання мають з’явитися у вас на виході.

Після курсу цілком можна подаватися на позицію Junior або Trainee BA, тому що на курсі людина отримає практичні навички, а не лише теоретичні, а також отримає зворотній зв’язок від того, хто вже працює в цій сфері і може направити в потрібне русло.

Тому, якщо говорити загалом про курс, я формувала його таким чином, щоб більш орієнтуватися на початківців на шляху бізнес-аналізу. Це можуть бути і бізнес-аналітики початківці, і люди, які виконують ці задачі, як щось додаткове.

  • Поговоримо про бізнес-вимоги, юзер-вимоги, юзер-сторі
  • Попрактикуємо юзер-сторі мапінг
  • Розглянемо про UI/UX складову, тому що бізнес-аналіз і UX-експертиза дуже тісно переплітаються, з точки зору того, а як зрозуміти, що потрібно юзеру і як це реалізувати.
  • Будемо вчитися прототипувати, складати мейнд-мапи для того, щоб краще для себе структурувати інформацію. Бізнес-аналітику доводиться отримати дуже багато інформації з різних джерел, відфільтрувати її і перетворити в щось структурне, щоб віддавати в розробку.
  • Поговоримо про стейкхолдерів, тому що це дуже важлива частина і треба розуміти як їх знайти, як їх ідентифікувати, як від них добувати інформацію, як працювати з різними типами стейкхолдерів. Якщо люди не вміють комунікувати, то бізнес-аналіз – це не той шлях, який варто обирати, тому що тут комунікації багато.
  • Поговоримо про документування вимог і їхнє моделювання. Не завжди можна описати все просто словами, потрібно скласти якісь процесні діаграми, сформувати флов і таким чином наглядно провалідувати цю ідею зі стейкхолдерами.

Це такі основні моменти, які ми опрацюємо, будуть практичні частини в цих лекціях, домашні завдання, і можна буде отримати зворотній зв’язок та відповіді на свої запитання.

Про що ти мрієш і яка в тебе ціль в житті?

Я зараз, мабуть, як і кожен українець, мрію про мирне небо і вільну Україну.

А якщо говорити в розрізі мене особисто, то ціль в житті – це поняття дуже концептуальне. Я не відношу себе до тих людей, які з дитинства мріяли бути кимось, вони пішли в цьому напрямку і присвятити своє життя одній професії. Я люблю мультизадачність, вивчати і пробувати щось нове, ділитися своїми знаннями і допомагати, мотивувати інших людей. Мене надихає, коли мені вдається комусь допомогти щось змінити в своєму житті. Я це сприймаю для себе тим, чим я також займаюся. Моя робота, як бізнес-аналітика передбачає допомагати: я допомагаю команді та клієнту зрозуміти над чим вони працюють, як це можна зробити краще. Мені це подобається і найбільше імпонує в цій професії.

А в майбутньому хочу проілюструвати дитячу книжку. Мені подобаються креативні речі і я намагаюся на це виділяти час.

  • Як працювати з вимогами – дізнайся на практичному Воркшопі: Business Model Canvas.

business_requirements__stakeholder_management__business_model_canvas_2.300x0.jpeg.pagespeed.ce.Omm01VmmnM.jpg

business_analysis_2.300x0.jpeg.pagespeed.ce.izVH2eVnQd.jpg

  • Вивчай англійську для роботи бізнес-аналітиком на Course: English for BA

english_for_qa.300x0.jpeg.pagespeed.ce.0nqhDlO2LE.jpg